Brusel
10. septembra (TASR) - Na európskych cestách je stále príliš málo
nabíjacích staníc pre elektrické vozidlá a 10 krajín EÚ nemá v priemere
ani jeden terminál na 100 km ciest. Upozornilo vo štvrtok Európske
združenie výrobcov automobilov (ACEA) v správe pre médiá.
Generálny riaditeľ ACEA Eric-Mark Huitema v tejto súvislosti zdôraznil,
že európski spotrebitelia nebudú môcť prejsť na autá s nulovými
emisiami, ak na cestách, po ktorých jazdia, nebude dostatok nabíjacích
staníc.
Podľa údajov agentúry ACEA až 17 krajín EÚ má menej ako päť nabíjacích staníc na 100 km cestnej infraštruktúry.
V súčasnosti má najlepšiu nabíjaciu infraštruktúru v Únii Holandsko.
Táto krajina má 47,5 nabíjacích staníc na 100 km ciest. Nasleduje
Luxembursko (34,5), Nemecko (19,4) a Portugalsko (14,9). Skupinu päť
najúspešnejších krajín dopĺňa Rakúsko (6,1).
Na druhom konci rebríčka sú krajiny, ktoré majú najmenší počet
terminálov na 100 km ciest. Spolu je takých krajín desať, k piatim
najmenej ústretovým voči elektromobilite však patria: Litva (0,2),
Poľsko (0,4), a potom Cyprus, Lotyšsko a Rumunsko (0,5).
Slovensko (dve nabíjacie stanice na 100 km ciest) je v tomto ukazovateli porovnateľné s Chorvátskom (2,3).
V krajinách s menším počtom nabíjacích staníc zaostáva aj trhový podiel
elektromobilov. V prípade Slovenska ide o 1,9-percentný podiel. Maďarsko
je jedinou z desiatich krajín, ktoré nemajú v priemere ani jeden
terminál na 100 km, ktorá má však vyšší trhový podiel elektromobilov -
na úrovni 4,7 %.
ACEA pripomenula, že Európska komisia v rámci svojho klimatického balíka
Fit for 55, ktorý zverejnila v júli, navrhla, aby do roku 2030 boli
emisie CO2 z nových automobilov o 55 % nižšie voči úrovniam z roku 2021.
Aby európske automobilky mohli splniť tento náročný cieľ, budú musieť v
nasledujúcich rokoch priniesť na trh milióny automobilov s elektrickým
nabíjaním.
Výrobcovia sa však obávajú, že pokiaľ nebude existovať dostatočná
dobíjacia infraštruktúra, spotrebitelia na elektromobily neprejdú. "Ak
napríklad občania Grécka, Litvy, Poľska a Rumunska budú musieť pre
kvôli dobíjaniu cestovať 200 a viac kilometrov, nemôžeme od nich
očakávať, že budú ochotní kupovať elektrické autá," opísal situáciu Huitema.
0